Клас: 8     Дата: 13.02

Тема: Вільям Шекспір. Виняткова роль митця в розвитку англійської національної літератури  і світового мистецтва. Сонети Шекспіра : провідні теми, художні особливості.

1.    Прочитайте інформацію про творчість Вільяма Шекспіра.

Скількох велетнів світової літератури  можна поставити поруч з ним ? Може, ще трьох, щонайбільше чотирьох. Але й перед ними він, мабуть, матиме переваги. Бо не віддалився на художній Олімп, де мешкають боги і куди люди зазирають лише у дні ювілеїв. Він живе серед нас – на конах театрів, на кіноекранах, на полицях  книгарень. Так, сьогодні піде мова про відомого драматурга і поета  англійського Відродження – Вільяма Шекспіра. Сьогодні ми розпочнемо  знайомство з його життям та поезією, які подібно до граней кристалів вражають своєю  різноманітністю та красою.

 

Вільям Шекспір - англійський драматург і поет, одна з найвизначніших постатей доби англійського Відродження. Його п’єси  і зараз грають в усіх театрах світу, вивчають у школах, розгадують їх загадки і не перестають дивуватися силі генія їх автора.

Народився В. Шекспір 23 квітня 1564 року у місті Стретфорді – на Ейвоні  у сімї забезпеченого ремісника та комерсанта. Батько Шекспіра навіть був якийсь час міським головою, згодом збанкрутував. Пройдуть роки, перш ніж усі батькові борги сплатить Вільям і навіть виклопоче для нього й себе дворянський титул . Отримали Шекспіри і свій родовий герб із зображенням щита, перетнутого списом, який тримає сокіл. Адже, в  перекладі  прізвище «Шекспір» означає «той, хто потрясає списом».

Навчався майбутній письменник у граматичній школі Стретфорда, потім – Оксфорда. У 18 років він одружується із Енн Хетевей, яка була старшою від Вільяма на 8 років. У сімї народжується 3 дітей. Але у 1587 році він залишає сім’ю , рідне місто і влаштовується на роботу в театр. Як актор,  Шекспір не зазнав успіху на сцені театру. Він починає переробляти п’єси для театру , а згодом став створювати  власні п’єси.

Слава не забарилася. Не змушує чекати  і матеріальний добробут: Шекспір стає співвласником театру «Глобус», купує будинок. У 1612 році  Шекспір залишає театр і повертається до рідного міста. Помер драматург від тяжкої хвороби у віці 52 років у день свого народження 23 квітня.

Творчість Шекспіра поділяють на 3 періоди:1) 1590-1600 рр.- «оптимістичний». (Історичні хроніки та комедії, основною темою яких була віра в життя та красу душі людини: «Приборкання норовливої», «Сон літньої ночі», «Багато галасу даремно», «Дванадцята ніч» та ін..)

2) 1600-1608 рр. – «трагічний».(Створені шедеври в жанрі трагедії: «Гамлет», «Король Лір», «Макбет»).

3) 1609-1612 рр. – «романтичний». (Трагікомедії зі щасливим фіналом: «Зимова казка», «Буря»).

Усього написано 37 пєс, 2 поеми та 154 сонети.

Збірка сонетів була створена Шекспіром 1593 – 1600 років. 1609 року вийшло  єдине видання, що побачило світ за життя поета. Умовно сонети Шекспіра поділяють на 3 частини:

1) Сонети 1-126 – присвячені  юному другові;

2) сонети 127-152 – присвячені смаглявій коханій;

3) сонети 153-154 – заключні , їх тема – радість життя.

Таке тематичне розподілення поезій доводить, що Шекспір вніс нові теми у жанр сонета. Адже до нього сонети присвячувалися лише коханню , а не дружбі.

Сонет - це вірш, що складається з 14 рядків, написаний п’ятистопним ямбом.

 Особливістю італійського сонета є те, що він складається з двох чотиривіршів (катренів) та двох тривіршів (терцин).

Сонети Шекспіра  (англійські) мають інший розподіл рядків: три чотиривірші та один двовірш (висновок)- (14=4+4+4+2).

Його сонети побудовані на антитезі та уособленні, також на такому художньому засобі, як  анафора.

2.    Робота над текстами сонетів Шекспіра

 Сонет №64:

Дивлюсь, як нищівна потуга літ

Змітає віку шати і корони.

Одвічні вежі, мармур і граніт –

Ніщо не зна від смерті охорони.

 

Щодня голодний океан в злобі

Зїдає землю королівств багату,

І суша, з морем ставши на двобій,

Вирівнює здобутками утрату.

 

Дивлюсь – одні держави піднялись,

А ті уже дійшли свого розвалу… -

6. Бесіда:

-                  До кого звертається ліричний герой?

-                  Про що їхня розмова?

-                  Перед чим не можуть встояти  «шати і корони , одвічні вежі, мармур і граніт» ?

-  Поясніть рядки з сонета : «Дивлюсь – одні держави піднялись,

                                              А ті уже дійшли свого розвалу…». Як ви їх розумієте? Які асоціації  виникають при читанні поезії?

-                  Назвіть метафори у творі, як вони допомагають розкрити образи і символи в сонеті.

-                  Визначте тему та ідею сонета.

3.    Узагальнення та систематизація вивченого.

-                  Коли і де народився Шекспір?

-                  На які періоди поділяють творчість Шекспіра?

-                  Що таке сонет?

-                  На які групи поділяються сонети Шекспіра?

 

4. Домашнє завдання.

1) Опрацювати біографію В. Шекспіра, скласти план.

2) Вивчити напам’ять сонет Шекспіра (за вибором).


 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу