Клас: 8
Дата: 13.02
Тема: Вільям Шекспір. Виняткова роль митця
в розвитку англійської національної літератури
і світового мистецтва. Сонети Шекспіра : провідні теми, художні
особливості.
1.
Прочитайте
інформацію про творчість Вільяма Шекспіра.
Скількох
велетнів світової літератури можна
поставити поруч з ним ? Може, ще трьох, щонайбільше чотирьох. Але й перед ними
він, мабуть, матиме переваги. Бо не віддалився на художній Олімп, де мешкають
боги і куди люди зазирають лише у дні ювілеїв. Він живе серед нас – на конах
театрів, на кіноекранах, на полицях
книгарень. Так, сьогодні піде мова про відомого драматурга і поета англійського Відродження – Вільяма Шекспіра.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство з його
життям та поезією, які подібно до граней кристалів вражають своєю різноманітністю та красою.
Вільям
Шекспір - англійський драматург і поет, одна з найвизначніших постатей доби
англійського Відродження. Його п’єси і
зараз грають в усіх театрах світу, вивчають у школах, розгадують їх загадки і
не перестають дивуватися силі генія їх автора.
Народився
В. Шекспір 23 квітня 1564 року у місті Стретфорді – на Ейвоні у сім’ї забезпеченого ремісника та комерсанта. Батько Шекспіра навіть був
якийсь час міським головою, згодом збанкрутував. Пройдуть роки, перш ніж усі
батькові борги сплатить Вільям і навіть виклопоче для нього й себе дворянський
титул . Отримали Шекспіри і свій родовий герб із зображенням щита, перетнутого
списом, який тримає сокіл. Адже, в
перекладі прізвище «Шекспір»
означає «той, хто потрясає списом».
Навчався
майбутній письменник у граматичній школі Стретфорда, потім – Оксфорда. У 18
років він одружується із Енн Хетевей, яка була старшою від Вільяма на 8 років.
У сім’ї народжується 3 дітей. Але у 1587 році він
залишає сім’ю , рідне місто і влаштовується на роботу в театр. Як актор, Шекспір не зазнав успіху на сцені театру. Він
починає переробляти п’єси для театру , а згодом став створювати власні п’єси.
Слава не
забарилася. Не змушує чекати і
матеріальний добробут: Шекспір стає співвласником театру «Глобус», купує
будинок. У 1612 році Шекспір залишає
театр і повертається до рідного міста. Помер драматург від тяжкої хвороби у
віці 52 років у день свого народження 23 квітня.
Творчість
Шекспіра поділяють на 3 періоди:1) 1590-1600 рр.- «оптимістичний». (Історичні
хроніки та комедії, основною темою яких була віра в життя та красу душі людини:
«Приборкання норовливої», «Сон літньої ночі», «Багато галасу даремно»,
«Дванадцята ніч» та ін..)
2)
1600-1608 рр. – «трагічний».(Створені шедеври в жанрі трагедії: «Гамлет»,
«Король Лір», «Макбет»).
3)
1609-1612 рр. – «романтичний». (Трагікомедії зі щасливим фіналом: «Зимова
казка», «Буря»).
Усього
написано 37 пєс, 2 поеми та 154 сонети.
Збірка
сонетів була створена Шекспіром 1593 – 1600 років. 1609 року вийшло єдине видання, що побачило світ за життя
поета. Умовно сонети Шекспіра поділяють на 3 частини:
1) Сонети
1-126 – присвячені юному другові;
2) сонети
127-152 – присвячені смаглявій коханій;
3) сонети
153-154 – заключні , їх тема – радість життя.
Таке
тематичне розподілення поезій доводить, що Шекспір вніс нові теми у жанр
сонета. Адже до нього сонети присвячувалися лише коханню , а не дружбі.
Сонет - це вірш, що складається з 14 рядків,
написаний п’ятистопним ямбом.
Особливістю італійського сонета є те, що він
складається з двох чотиривіршів (катренів) та двох тривіршів (терцин).
Сонети
Шекспіра (англійські) мають інший
розподіл рядків: три чотиривірші та один двовірш (висновок)- (14=4+4+4+2).
Його
сонети побудовані на антитезі та уособленні, також на такому художньому засобі,
як анафора.
2.
Робота над текстами сонетів Шекспіра
Сонет
№64:
Дивлюсь,
як нищівна потуга літ
Змітає
віку шати і корони.
Одвічні
вежі, мармур і граніт –
Ніщо не
зна від смерті охорони.
Щодня
голодний океан в злобі
З’їдає землю королівств багату,
І суша, з
морем ставши на двобій,
Вирівнює здобутками
утрату.
Дивлюсь –
одні держави піднялись,
А ті уже
дійшли свого розвалу… -
6. Бесіда:
-
До кого
звертається ліричний герой?
-
Про що
їхня розмова?
-
Перед чим
не можуть встояти «шати і корони ,
одвічні вежі, мармур і граніт» ?
- Поясніть рядки з
сонета : «Дивлюсь – одні держави піднялись,
А
ті уже дійшли свого розвалу…». Як ви їх розумієте? Які асоціації виникають при читанні поезії?
-
Назвіть
метафори у творі, як вони допомагають розкрити образи і символи в сонеті.
-
Визначте
тему та ідею сонета.
3.
Узагальнення та систематизація вивченого.
-
Коли і де
народився Шекспір?
-
На які
періоди поділяють творчість Шекспіра?
-
Що таке
сонет?
-
На які
групи поділяються сонети Шекспіра?
4. Домашнє завдання.
1) Опрацювати біографію В. Шекспіра, скласти план.
2)
Вивчити напам’ять сонет Шекспіра (за вибором).
Коментарі
Дописати коментар